Aktuality

S čím vám můžeme pomoci?

Sdílet na Facebooku

Českobratrská církev evangelická přináší i v nouzové době naději, že Boží láska je mocnější než cokoliv jiného.

I v čase krizí vychází naše naděje z biblického svědectví o Boží lásce ke každému z nás. Opíráme se o společenství lidí, čerpáme naději i ze vzájemné pomoci jedni druhým. Chceme reflektovat navzájem své potřeby a společně s Boží pomocí to zvládneme. Nikdo v této situaci není sám, nikdo nemusí být opuštěný a vystrašený. Chceme k víře a lásce vnášet do společnosti naději, která nás přesahuje.

I když je společenství základním kamenem naší víry, vnímáme potřebu být ohleduplní a nikoho neohrozit. Proto se některá společenství setkávají dle daných pravidel a jiná své společné akce ruší. Nic z toho není špatně. Řada společenství vydává tištěné, audio či video materiály, setkává se na dálku. K velké většině online přenosů je možné se připojovat. Zapojte se i vy.

Konkrétní pomoc

  • Všechny evangelické sbory v České republice fungují dle svých možností – jejich seznam najdete zde. Můžete se účastnit akcí, které pořádají, zapojit se.
  • Faráři, farářky a další členové sboru nabízejí i dnes duchovní oporu, podporu, pastoraci – pokud nestíhají kapacitně či nemohou poskytnout odbornou pomoc, rádi Vás navedou na další služby. Obracet se můžete na kontakty uvedené u farních sborů případně pište na mail hofman@e-cirkev.cz
  • V nemocnicích působí řada kaplanů a kaplanek, se kterými je možné se zde spojit.
  • Nadále probíhají dle možností aktivity sborového života – bohoslužby (každý sbor řeší jinak), návštěvy nemocných, umírajících, příprava pohřbů, pastorační rozhovory, pokračuje příprava svateb či křtů.
  • Pomoc lidem v nouzi a krizové linky poskytuje Diakonie ČCE – sociální a zdravotní organizace zřízená církví.
  • Lze využít Krizovou linku SOS Centra Diakonie.
  • Můžete brát naději z úvah, písní i podcastů, které vydáváme. Můžete se připojit k modlitbám, které každý týden připravujeme.
  • Rozcestník s materiály pro děti, na hraná CD duchovní hudby, písně ze zpěvníků a mnoho dalšího naleznete zde.

Několik námětů, jak zdárně proplout neklidnými vodami pandemie koronaviru

Sepsal MUDr. Vít Jakoubek Ph.D., pediatr

Pro dobrou duševní pohodu není dobré neustále sledovat zpravodajství a média.  V současné době není na škodu nařídit si malý “mediální půst”. Je samozřejmě důležité sledovat, co se kolem nás děje, ale stačí dívat se na zprávy 2-3x denně. Přemíra informací a neustálé opakování často negativních a znepokojujících zpráv může u někoho vyvolávat strach a úzkosti či jiné podobné projevy.

Pro získání kvalitních informacích je dobré sledovat zavedená media, veřejnoprávní rozhlas a televizi či ověřené internetové zdroje (pro informace o koronaviru pak zejména stránky Ministerstva zdravotnictví, Státního zdravotního ústavu, Hygienických stanic či stránky odborných lékařských společností).

Zejména v době karantény či dobrovolné izolace je vhodné dodržovat pravidelný denní režim: ráno vstát z postele, převléknout se z nočního úboru, umýt se a řádně se nasnídat. To platí jak pro seniora, tak pro člověka v produktivním věku či pro dítě s distanční výukou.

V denním programu by mělo mít místo vzdělávání (četba knih, sledování naučného programu v televizi, ale dobré je i třeba luštění křížovek či kvízů). A rozhodně bychom neměli zapomínat na pohyb. Důležité je protahování (zejm. při dlouhodobé práci u počítače), ale i posilování. Velmi vhodná je také alespoň rychlá chůze venku na čerstvém vzduchu. I 20 minut rychlé chůze denně pomůže udržovat kondici.  Pohybem se v člověku také uvolňují hormony endorfiny (“hormony štěstí”), které velmi pozitivně ovlivňují naši mysl.

Nesmíme zapomínat na pravidelnou a racionální stravu. Nejíst přemíru sladkých potravin či různých smažených chipsů, oříšků apod. Důležitý je i dostatek zeleniny a ovoce.

Na co se také často zapomíná, je pravidelný a dostatečný spánek. Pokud se třeba v noci budíme, nemůžeme opakovaně usnout a ráno se probouzíme unavení, je vhodné toto konzultovat se svým lékařem. Může to být jeden z prvních příznaků deprese.

Pokud je nám i jinak psychicky či fyzicky špatně (máme úzkosti, nechutná nám), pak bychom neměli váhat oslovit odborníky. Zavolat svému praktickému lékaři či využít některou z linek pomoci. Není to projevem slabosti, ale naopak správný přístup k sobě samému. A také – jen pokud budeme sami v pořádku, můžeme být oporou svým dětem či starším členům rodiny.

Některé možnosti, kde získat okamžitou pomoc při krizové situaci:

  • Linka důvěry Praha nonstop, telefon: 222 580 697 e-mail: linka.duvery@csspraha.cz http://www.csspraha.cz/24830-prazska-linka-duvery
  • Diakonie ČCE: SOS denní krizová služba: Poskytuje krizovou intervenci, krátkodobou terapii a sociální poradenství v pracovní dny 9:00 – 20:00, telefon: 222 514 040, 777 734 173, e-mail: sos@diakonie.cz
  • Modrá linka (Brno): telefon +420 731 197 477, 608 902 410, email: help@modralinka.cz
  • SENIOR LINKA: denně 8:00 – 20:00h, telefon: 800 200 007 https://elpida.cz/linka-senioru-zavolejte-nam
  • Senior telefon ŽIVOTa 90 je bezplatná, anonymní a odborná linka důvěry, která funguje nonstop – 24 hodin denně / 7 dní v týdnu, telefon 800 157 15, e-mail: seniortelefon@zivot90.cz
  • Dětské krizové centrum, tel. 241 480 511
  • Linka bezpečí pro děti a mládež – 116 111, nonstop

Text byl napsán s využitím materiálů Asociace klinických psychologů (www.akpcr.cz)

25. 2. 2021, 15:24