23.05.2016 22:42

ROZHOVOR MISTRA JERONÝMA S MONS. TOMÁŠEM HALÍKEM

  Příběh Jeronýma Pražského rozechvívá lidskou duši i po šesti staletích. Muž Bohem nadaný, otevřené povahy, stále na cestách, nesmírně vzdělaný, světové univerzity se o něj přetahovaly. Příběh významného...
20.05.2016 13:56

DOPIS PAPEŽI FRANTIŠKOVI

  Loni přijal papež František delegaci z České republiky, v níž byli i zástupci Českobratrské církve evangelické. Setkání se konalo při příležitosti Bohoslužby smíření s Bohem a mezi křesťany s prosbou o...
17.05.2016 13:25

PROSBA O MODLITBY ZA SYNOD

  V termínu 19. – 21. května se koná 2. zasedání 34. synodu Českobratrské církve evangelické. Do Prahy se sjede několik desítek volených zástupců (farářů i laiků), aby rozhodovali o dalším životě v církvi. Na programu...
16.05.2016 09:13

EKUMENICKÁ BOHOSLUŽBA ZA KRAJINU

  Ekologická sekce České křesťanské akademie ve spolupráci s občanskými sdruženími a s městskou částí Praha Suchdol zvou na již devátou Ekumenickou bohoslužbu za krajinu v sobotu 4. června 2016 v 15.00 v Praze - Suchdole (na...
E-církev.cz
20.04.2010 00:00

Slovo pro tento den E. Fromm

Úterý 20. dubna

Dnešní průměrný člověk se nad sebou zamýšlí velmi málo. Pamatuje si data, jak je poskytují školy nebo masmédia, nezná však nic, k čemu by dospěl vlastním pozorováním nebo přemýšlením. Neužívá ani věcí, jež vyžadují poměrně značné přemýšlení či dovednosti. Jeden typ přístroje nevyžaduje vůbec žádnou dovednost nebo úsilí – například telefon. Jiný typ vynálezu, automobil, vyžaduje nějaké to počáteční školení a pak jistý čas pro získání zručnosti při minimu osobního úsilí a zvláštní dovednosti. Moderní člověk – včetně vzdělaných vrstev – celkem vzato nepřemýšlí o náboženských, filosofických nebo i politických problémech. Obyčejně přijme za svou tu či o­nu z mnoha frází, které mu zpřístupňují politické či náboženské publikace, nebo řečníci, nedospívá však k k závěrům jako k výsledkům svého vlastního aktivního a bystrého myšlení. Volí si klišé, která jsou pro jeho charakter a sociální vrstvu nejpřitažlivější.

Souhrnem – moderní člověk MÁ mnoho věcí, užívá mnoha věcí, ale JE velmi málo. Jeho procesy cítění a myšlení jsou zakrnělé jako neužívané svaly. Bojí se každé rozhodující společenské změny, protože každé porušení společenské rovnováhy pro něj znamená chaos či smrt - když ne fyzickou, tak smrt jeho identity.

Erich Fromm, Umění být, Praha 1994, s. 85-86

Celkem 0 komentářů Komentovat
INFO
Vaše zboží bylo vloženo do košíku.

zavřít